Skip to main content

10 negara dengan pemandangan salji terindah di dunia

10 negara dengan pemandangan salji terindah di dunia Hampir semua negara yang berada di luar garis 40 darjah garisan lintang selatan dan 40 darjah garisan lintang utara selalu mengalami hujan sajli pada tempoh tertentu. Salji yang turun boleh menambah keindahan, tapi juga boleh memperburuk keindahan. Banyak negara yang mempunyai pemandangan yang indah kerana salji yang turun. Kira-kira enam puluhan negara yang dapat merasai hujan salji, ada senarai 10 negara yang dianggap sebagai negara salji terindah.  Yang dimaksud dengan negara salji terindah ini adalah negara yang mempunyai pemandangan indah kerana adanya salji yang turun. Berikut adalah negara tersebut : 

1. Switzerland Switzerland adalah salah sebuah negara di Eropah Tengah yang mempunyai pemandangan yang Indah. Negara yang bersempadan dengan Jerman, Perancis, Itali, dan Austria ini sebahagian besar merupakan wilayah lereng pegunungan Alpen yang terkenal keindahanya, maka tidak hairan jika Switzerland mempunyai pemandangan alam salji terindah di dunia. 

2. New Zealand Dari senarai 10 negara salji terindah ini, New Zealand adalah satu-satunya negara yang berada di sebelah bumi selatan. Negara kepulauan di Barat daya lautan barat pasifik ini mempunyai keindahan alam pergunungan yang sangat luar biasa. 

3. Alaska (USA Territory)  Alaska dianggap sebagai sebuah negeri kerana Alaska merupakan sebahagian negara Amerika syarikat yang letaknya terpisah dari negara induknya. Daripada semua negeri di Amerika syarikat, Alaska adalah negeri yang mempunyai pemandangan alam salji terindah. 

4. Kanada     Negara yang terbentang dari Lautan Atlantik dan Selat Davis sehingga Lautan Pasifik ini merupakan negara Amerika Utara yang terletak di bahagian paling utara. Di padang rumput Kanada yang luas dan datar terdiri dari bahagian Manitoba, Saskatchewan dan Alberta, melebar menuju Pergunungan Rocky ini akan berubah menjadi surga salji di musim sejuk. 

5. Perancis   Walaupun Perancis adalah salah sebuah negara di Eropah Barat, tapi Perancis adalah salah sebuah negara yang dilalui oleh lintasan pergunungan Alpen. Tidak hairan jika pemandangannya indah, ditambah dengan pemandangan pergunungan Mount Blanc yang berada di pesisir selatan Eropah Barat ini, maka akan semakin bertambah keindahan pemandangan alam salji  Perancis. 

6. Norway   Memang tidak salah jika Norway mempunyai pemandangan salji terindah. Ini kerana negara Norway berada di Semenanjung Scandinavia dan bersempadan langsung dengan Lautan Atlantik. Norway adalah negara yang bergunung-gunung dan sebahagian besar tertutup oleh glesier. 

7. Iceland   Island adalah negara yang sebahagian tertutup oleh salji / ais. Oleh kerana itu, negara ini dinamakan Iceland atau Island (tanah ais). Negara yang berdekatan dengan Greenland ini terletak di bahagian utara Lamudera Atlantik. 

8. Jepun Negera Sakura yang mempunyai pemandangan alam padang salji yang indah. Negeri ini terletak di sekitar 41 darjah garisan lintang utara. Jika tiba musim sejuk, maka pemandangan bandar akan nampak seperti negeri khayalan, tambahan lagi jika kita melihat pemandangan salji di lereng gunung Fuji. 

9. Sweden   Sweden adalah sebuah negara Nordik di Scandinavia. Negara ini bersempadan dengan Norway di barat dan Finland di timur laut, Selat Skagerrak dan Selat Kattegat di barat daya, serta Laut Baltik dan Teluk Bothnia di timur. Dahulu negara ini pernah menjadi negara termiskin di Eropah pada abad ke 19, tapi kerana keindahan alamnya, negara ini menjadi tujuan pelancungan terkenal dan kemudian boleh membangunkan negara ini menjadi lebih baik. 

10. Korea Selatan   Korea adalah salah satu negara 4 musim yang bentuk muka buminya berupa pergunungan. Pergunungan di wilayah timur umumnya menjadi hulu sungai-sungai besar, seperti Sungai Han dan Sungai Naktong. Di musim sejuk, pergunungan di Korea Selatan berubah menjadi pergunungan salji yang sangat Indah.

Comments

Popular posts from this blog

Korean Food Guide: 44 Things to Eat in Seoul, South Korea and Where to Try Them

Before our trips to Korea, my knowledge of Korean food was pretty much limited to  kimchi ,  bulgogi , and  japchae . My exposure to the cuisine never really went beyond that in spite of having several Korean friends, including a Korean roommate for a couple of years. I think part of it is due to how damn good Korean barbecue is. It’s so delicious that it was pretty much all I ever looked for when eating at Korean restaurants. Bulgogi for my main course, and a plate of japchae on the side. That was it. But thanks to our two trips to Seoul, in 2015 and 2017, my Korean food vocabulary has expanded to over 40 dishes. As delicious and universally appealing as Korean barbecue is, I’ve learned that there’s so much more to the cuisine than just bulgogi and  galbi . Things like  ganjang gejang ,  jokbal , and  naengmyeon aren’t as well known outside of Korea but they are dishes well worth flying for. Ganjang gejang was particularly memorable. After waiting two years to try it, you’d think

10 MOST DANGEROUS CITIES IN THE WORLD 2014, - aleppo is number 1!

Last year, American Live Wire released our list of the Most Dangerous Cities in the World for 2013 based on murders per capita. Latin America stole the show taking all top 10 spots, which got us thinking – maybe we should take a couple other factors into consideration this time. In no particular order, the Top 10 Most Dangerous Cities in the World 2014, based on violent crime rates, political turmoil and economic potential – or lack thereof.   1   Aleppo, Syria     A city under siege. Citizens are crossing from Aleepo – Syria’s economic hub – to Turkey in exodus fashion, as protests between citizens and government has erupted into an all out civil war. After three years of food and fuel shortages, Syria has become unlivable. Since the new year, attacks continue to escalate killing citizens by the hundreds. Power and water is cut, trash piles up spreading disease. Over 100,000 civilians have fled the front lines of a genocidal regime, even risking a fe

Busan City Tour

Located in the southeast region of the Korean peninsula, Busan is the country's largest port city and boasts an abundance of coastal tourist attractions, historical and cultural sites, and trendy shopping areas. The city has a well-developed public transportation system, but for a more convenient and all-inclusive tour, hop aboard the Busan City Tour. The Busan City Tour is comprised of a variety of one-day courses that cover some of the area's major attractions (Haeundae Beach, Taejongdae Resort Park, BEXCO, Jagalchi Market, Dalmaji-gil Road, etc.). The Circulatory Tour covers Taejonogdae Resort Park and Haeundae Beac; the History and Culture Exploration Tour includes major historic sites; the Natural Ecology Tour introduces the rich ecosystem of Busan; the Night View Tour shows some of the city's most fascinating nighttime attractions. Each seat on the bus is equipped with an individual TV screen, providing visitors with information about the stops along the way in a p