Skip to main content

Lapangan terbang paling gerun

Dalam dunia penerbangan, pendaratan dan berlepas adalah perkara paling sukar dan bahaya.
Walaupun nampak mudah, hakikatnya juruterbang memerlukan fokus tinggi, kerjasama pembantu dan landasan yang bagus untuk mendaratkan pesawat dengan baik.
Namun, bagaimana dengan lapangan terbang yang memiliki landasan pendek, curam atau laluan berbahaya? 

Pastinya juruterbang yang memiliki pengalaman serta kemahiran yang tinggi saja dibenarkan untuk melakukan penerbangan di lapangan tersebut.
Foto
PEMANDANGANNYA indah namun demikian tidak ramai yang tahu risiko pendaratan pesawat di Lapangan Terbang Paro.

Berikut adalah lapan lapangan terbang paling menggerunkan dan memerlukan pertimbangan serius sebelum anda berlepas ke lokasi atau mendarat.


1. Lapangan Terbang Paro, Bhutan

Dikelilingi puncak Himalaya yang tinggi, lapangan terbang kecil itu dikatakan paling mencabar bagi seorang juruterbang.

Pesawat yang hendak mendarat di situ bukan saja perlu mengelak puncak gunung di sekeliling lapangan terbang, tapi perlu berhati-hati dengan puluhan rumah di sekitar kawasan berhampiran.

Dalam beberapa kes, ada kapal terbang yang melepasi jarak beberapa meter saja daripada bangunan.

Malah, proses pendaratan boleh jadi bertambah sukar dengan kehadiran angin. 
Sehingga kini, hanya lapan juruterbang di dunia dianggap berkeupayaan untuk mendarat di sana.


2. Lapangan Terbang Ais Runway, Antartika

Pernahkan anda terfikir bagaimana reka bentuk lapangan terbang di Antartika? 
Landasan kapal terbang di negara itu diperbuat sepenuhnya daripada ais, tanpa tanah sebagai asas untuk menyokong struktur di bawahnya.

Walaupun pada musim bunga, lapisan ais di situ masih tebal dan mampu menampung berat pesawat.

Namun, jika terlalu berat, pesawat mungkin boleh terbabas dan menjunam terus ke dalam air sejuk.

Anehnya, pada musim sejuk pula, ais di laut menjadi begitu lemah hingga mustahil untuk kapal terbang mendarat dengan selamat, sekalipun ia hanyalah pesawat ringan.


3. Lapangan Terbang Matekane, Lesotho

Landasan pendek sejauh 400 meter itu sering menjadi topik perbualan serius berikutan tidak memberi ruang cukup kepada juruterbang untuk berada di atas tanah.

Terletak di pergunungan tinggi, juruterbang perlu memandu secara langsung dari pinggir tebing setinggi 610 meter sebelum berlepas ke udara.


4. Lapangan Terbang Antarabangsa Barra, Scotland

Lapangan terbang seumpama itu adalah satu-satunya di dunia yang mana pesawat perlu mendarat di pantai.

Barra adalah pulau di Outer Hebrides dengan jumlah penduduk hanya 1,174. 

Tidak hairanlah jika orang ramai tidak tertarik untuk datang berkunjung ke pulau terbabit kerana lapangan terbangnya hanya sekadar jaluran pantai.

Juruterbang perlu memastikan masa pendaratan sesuai kerana jika berlakunya air pasang, mereka akan mendarat terus ke laut.


5. Lapangan Terbang Gibraltar

Lapangan terbang ini sememangnya cukup unik dan kadangkala boleh jadi menyeramkan. 

Ini kerana di tengah-tengah landasannya ada lebuh raya utama yang menghubungkan laluan di kiri dan kanan.

Apabila pesawat hendak mendarat atau berlepas, loceng dan penghadang jalan akan diturunkan seperti di kebanyakan landasan kereta api.

Bahaya sentiasa menanti jika ada pemandu kereta yang bertindak melintas secara tiba-tiba!

Begitupun, pihak berkuasa dilihat sentiasa mengambil langkah waspada dengan menutup kedua-dua laluan lebuh raya ketika ada pesawat ingin mendarat ataupun berlepas.


6. Lapangan Terbang Pulau Tioman, Malaysia

Lapangan terbang itu dikatakan sangat berbahaya dan juruterbang yang memandu pesawat ke pulau berkenaan mesti menerima latihan khas sebelum dibenarkan mendarat.

Mereka perlu menerbangkan pesawat secara langsung di banjaran gunung yang bergerigi sebelum melakukan pusingan tajam untuk memasuki landasan.

Dalam keadaan itu, sesiapapun tidak mampu mengelak imaginasi buruk serta bayangan maut.

Sekiranya pendaratan cekap gagal, risiko insiden mengorbankan banyak nyawa adalah tinggi.


7. Lapangan Terbang Tenzing-Hillary, Nepal

Dikenali sebagai salah satu lapangan terbang paling sibuk di Nepal, Tenzing-Hillary beroperasi pada ketinggian 2,438 meter dan hampir tidak ada ciri-ciri kawalan trafik moden.

Lebih teruk, lapangan terbang ini tidak ada lampu dan hanya mempunyai bekalan tenaga elektrik yang sangat sedikit.

Kawasan ini kerap berdepan masalah liputan awan dan cuaca buruk. Sebab itu hanya penerbangan waktu siang dibenarkan dan bergantung kepada tahap kemahiran juruterbang di kawasan tersebut.


8. Lapangan Terbang Princess Juliana, The Caribbean

Asalnya adalah lapangan terbang tentera pada zaman Perang Dunia Kedua, tapi sekarang sudah menjadi hub utama untuk ke pulau Carribean sekitarnya.

Pesawat yang mahu mendarat di kawasan itu biasanya terbang rendah hingga mencapai jarak beberapa meter dari tanah.

Orang ramai, khususnya pengunjung pantai akan mengambil kesempatan berkumpul untuk melihat kapal terbang mendarat dan berlepas.

Berbeza dengan juruterbang, dia perlu tangkas mengawal pesawat untuk mengelak daripada terbabas ke kawasan berdekatan St Peter Hill.

Comments

Popular posts from this blog

IN ISLAM

In Islam, a woman is considered as a homemaker... She is not considered as a housewife, because she is not married to the house.

Busan City Tour

Located in the southeast region of the Korean peninsula, Busan is the country's largest port city and boasts an abundance of coastal tourist attractions, historical and cultural sites, and trendy shopping areas. The city has a well-developed public transportation system, but for a more convenient and all-inclusive tour, hop aboard the Busan City Tour. The Busan City Tour is comprised of a variety of one-day courses that cover some of the area's major attractions (Haeundae Beach, Taejongdae Resort Park, BEXCO, Jagalchi Market, Dalmaji-gil Road, etc.). The Circulatory Tour covers Taejonogdae Resort Park and Haeundae Beac; the History and Culture Exploration Tour includes major historic sites; the Natural Ecology Tour introduces the rich ecosystem of Busan; the Night View Tour shows some of the city's most fascinating nighttime attractions. Each seat on the bus is equipped with an individual TV screen, providing visitors with information about the stops along the way in a p...

Korean Food Guide: 44 Things to Eat in Seoul, South Korea and Where to Try Them

Before our trips to Korea, my knowledge of Korean food was pretty much limited to  kimchi ,  bulgogi , and  japchae . My exposure to the cuisine never really went beyond that in spite of having several Korean friends, including a Korean roommate for a couple of years. I think part of it is due to how damn good Korean barbecue is. It’s so delicious that it was pretty much all I ever looked for when eating at Korean restaurants. Bulgogi for my main course, and a plate of japchae on the side. That was it. But thanks to our two trips to Seoul, in 2015 and 2017, my Korean food vocabulary has expanded to over 40 dishes. As delicious and universally appealing as Korean barbecue is, I’ve learned that there’s so much more to the cuisine than just bulgogi and  galbi . Things like  ganjang gejang ,  jokbal , and  naengmyeon aren’t as well known outside of Korea but they are dishes well worth flying for. Ganjang gejang was particularly memorable. After waiting...